onsdag 24. august 2016

Etos, Patos og Logos

Retorikk.

Retorikk er kort sagt læren om å overbeviser på, det er retorikk i alt som omhandler kommunikasjon, tale, skrive, tv og væremåte. Det er ofte tre punkter vi snakker om i retorikk, patos, logos og etos. På 300-tallet f.Kr ble retorikken først skrevet ned, i boken Om retorikken av Aristoteles som var en gresk filosof. Han var først og fremst opptatt av hvordan formidleren av et budskap bruker talen til å overbevise eller oppnå noe. De som taler bra kan bli kalt gode retorikken, f.eks Hitler. Han talte så bra at han klarte å få hele Tyskland til å bli et nazistisk land, dette hadde aldri fungert om han var en dårlig retoriker som ikke klarte å overbevise.

Etos.
Etos er nok den sterkeste retoriske appellen fordi den handler om troverdighet fra avsenderen til mottakeren, har du god troverdighet kan du overbevise mottakeren om nesten hva som helst. Etos er talekunst, å kommunisere effektivt, å overbevise og å lure andre. Når du bruker etos framstår du som en vi stoler på, F.eks. Nyhetene som vises på NRK, alt som blir sakt og vist der, tror flesteparten av mottakerne på, fordi de har en god etos til folket. De var den første kanalen i Norge, de eies av staten og de bruker ofte eksperter og professorer til å hjelpe og formidle et budskap.

Her er et eksempel om hva NRK kunne overbevist mottakerne sine med og ingen hadde satt tvil på det utenom skikkelige eksperter til dette område. De kunne sagt på dagsrevyen at en ny livsfarlig kjønnssykdom har kommet til verden og at den har opphav i Norge. Så kunne de tatt frem en forsker med spesialitet i kjønnssykdommer, der han forklarte hvorfor dette har skjedd. Da må også forskeren ha mye etos, noe han får automatisk fordi han er forsker, men han må også bruke etos i tale og væremåte. Dette kan styrkes med avanserte ord og at han viser god selvtillit Flesteparten av mottakerne til NRK hadde trodd på dette fordi de har så god etos. Men så kommer andre forskere frem i media og sier dette er løgn og at det fins ingen livsfarlig skjønnsykdom som kommer fra Norge. Da er det avsenderen med høyest etos du tror på, er dette ikke NRK vil de miste sitt etos til deg og du vil ha mer tvil til deres nyheter.

Logos.
Når du bruker appellformen logos vil det si at du overbeviser gjennom bruk av eksempler, saklige argumentasjoner, vise troverdighet til kilder og at du kjenner til viktige motargumenter. En tekst, tale eller et medium med sterk logos-appell bruker eksempler som bygger på kunnskap. Det må være fakta og opplysninger som har en kilde og som kan undersøkes. I NRK saken ovenfor vises det dårlig logos fordi de har usann fakta, og fordi kildene er falske.

NRK er et godt eksempel på logos bruk, alle nyheter og nyhets artikler viser til logos-appell. f.eks. Nyhetssaken som kom natt til 24 august 2016 om jordskjelvet i Italia. Allerede i overskriften ''Bestemor: – Barnebarna mine er inne i ruinene'', blir det brukt logos, med at de trekker frem et eksemplar som har blitt rammet av skredet, en fortvilet bestemor som venter på redning. De viser også logos gjennom troverdige kilder som bilder og videoer. Argumentasjoner om at de trenger hjelp kommer frem med at de viser bilde der en av hjelperne bruker hendene for og grave frem folkene, i tillegg står det under bildet at redningsarbeiderne trenger tyngre utstyr for å få ut folkene. Det er et argument for at de trenger hjelp fra omverdenen.

Kong Haakon sin tale fra 17 mai i 1945 viser at han har kunnskap om hvordan innsatsen til folket i Norge var under krigen. Han sier at Norge har gjort en så god innsats at Norge har fått et strålende navn ute i verden. Han nevner også alle som har kjempet i krigen. Takken går til det norske folk, den norske handelsflåten,væpnede styrker og flyvere. Han takker også de som har holdt ut i fengsler og i konsentrasjonsleirer.

Patos.
Patos er når du bruker følelser i tekst, språk, væremåte, taler og bilder, også det og beskrive en følelsesladd situasjon er patos. Da vekker du engasjementet til mottakeren slik at de føler noe, og du lykkes bedre i å frem budskapet. I tillegg er det å bruke gjentakelser og kontraster med på å styrke din patos til mottakeren.

Etter at jeg lærte hva patos var har jeg merket at det blir brukt ganske ofte i dagliglivet, spesielt når kjæresten min skal spør meg om en tjeneste, da spør hun meg med den snilleste og søteste stemmen hun klarer, da er det vanskelig og si nei.


Et annet eksempel er reklamer fra Unicef der de spør om du kan bidra med å sende . En slik patos-sterk reklame kan gå som følgende. En person snakker alvorlig, '' Rajad på 5 år fra Kambodsja smiler og ler mens hun leker med dukken sin, som broren Atti på 8 år laget til henne, men hun har egentlig ikke så mye å smile av i hverdagen. For hun vet allerede nå at neste år må hun, som resten av søskenflokken på 7, begynne å jobbe i tekstil fabrikken for at familien kan overleve og få et lite måltid i slutten av dagen. I 14 timer 7 dager i uka må hun arbeide under forferdelig omgivelser, med skadelige gasser fra fargestoffene og i skitne, mørke lokaler. Vær så snill å bidra til en bedre og mer rettferdig verden, slik at ikke bare vi i vesten har det bra men at Rajad og sine 7 søsken kan få et verdig liv. Ring 820 44 705 og gi 250kr.''. Gjennom denne teksten er det mye patos bruk, vi syns synd på stakkars Rajad som må jobbe dagen lang, inne på en fabrikk og ikke får gå på skole eller være ute å leke.

Kilder: https://www.nrk.no/urix/_-graver-med-bare-hendene-etter-a-ha-hort-barnegrat-1.13103543
Boka Norsk for påbygging.

1 kommentar:

  1. Kjempe bra skrevet, lett og forstå og du bruker mye eksempler som er bra! eneste jeg savner er kanskje litt bilder? Det gjør teksten mer spennede og kjekk å lese :-D

    SvarSlett